• تهران،میدان انقلاب، رو به روی سینما بهمن، ابتدای منیری جاوید، ساختمان بهمن، طبقه 6، واحد 601
  • تلفن تماس :  021-66410432
  • tavanagostar@outlook.com
  • شنبه - چهارشنبه   9 صبح - 3 عصر

پانسمان زخم

زخم چیست

قبل از اینکه در مورد مراقبت صحیح از زخم بیاموزیم، مهم است که اصول اولیه زخم را بدانید تا مراقبت بهتر و اقدامات احتیاطی برای بهبود سریعتر انجام شود.

زخم آسیبی است که به پوست در اثر بریدگی و خراش وارد می شودوسوراخ یا ضربه سنگین. از نظر آسیب شناسی، زخم یک آسیب شدید به لایه درم پوست است. زخم تنها آسیبی نیست که در اثر حوادث داخل یا خارج از خانه متحمل می شود،همچنین برش‌ها و بریدگی‌های جراحی برای رفتن کاتترها به داخل بدن مانند کاتتر سوپراپوبیک است.

انواع زخم

  • زخم های دیابتی
  • زخم های فشاری یا زخم بستر
  • زخم های رادیوتراپی
  • زخم های سوختگی
  • زخم های ناشی از سوانح
  • زخم های عفونی شده پس از جراحی
  • انواع استومی

مشاوره رایگان

ارتباط مستقیم با کارشناسان موسسه پرستاری تواناگستر

  • درمان زخم:

درمان جزئی زخم باز نیازی به توجه پزشک ندارد و به راحتی می توان آن را در خانه مانند بریدگی ها و خراش های سطحی درمان کرد. در این نوع درمان زخم جزئی، باید زخم را بشویید و تمیز کنید و سپس از پانسمان یا باند استریل برای کمک به بهبود آن استفاده کنید. زخم های بسیار جزئی حتی نیازی به درمان دقیق زخم یا حتی بانداژ ندارند، فقط زخم را تمیز کرده و خشک نگه دارید تا التیام یابد.

با این حال، اگر زخم عمیق تر از دو سانتی متر باشد، خونریزی حتی پس از اعمال فشار متوقف  نشود و خونریزی ناشی از یک تصادف جدی است، باید به پزشک مراجعه کنید. این نوع درمان زخم شامل روش‌های مختلفی از بستن زخم باز با چسب پوست، بخیه و بخیه گرفته تا تزریق‌های تقویت‌کننده کزاز و داروهای ضد درد است.

درمان عفونت زخم:

عفونت زخم به دلیل هجوم باکتری در زخم ایجاد می شود. چنین عفونت هایی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. درمان عفونت زخم شامل اقدامات پیشگیرانه زیر است:

  • آنتی بیوتیک های پیشگیرانه: اولین قدم در درمان عفونت زخم است که به کشتن سلول های باکتری کمک می کند.
  • استفاده از ضدعفونی کننده های آهسته رهش: رشد باکتری ها را کند می کند.

مراقبت از زخم چیست؟

مراقبت از زخم، به زبان ساده، درمان زخم از طریق استفاده از تکنیک های متنوع متناسب با نوع زخم است.                                                                                                                  مراقبت از زخم شامل:

  • مراقبت موضعی از پوست با دبریدمان و پانسمان
  • درمان عفونت زخم
  • درمان اِدم زخم
  • به حداکثر رساندن جریان خون و اکسیژن برای بهبودی سریعتر
  • استفاده از باندهای دارویی و فشرده سازی

انواع مراقبت از زخم

زخم ها انواع مختلفی دارند و علل آن نیز همینطور است. در حالی که برخی از زخم‌های سطحی نیاز به توجه زیادی ندارند و به خودی خود بهبود می‌یابند، انواع دیگری از زخم‌ها وجود دارند که برای بهبودی مناسب نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارند. بسته به نوع زخم، پزشک انواع مراقبت از زخم را توصیه می کند.

پانسمان های مراقبت از زخم پیشرفته – پانسمان های مراقبت از زخم پیشرفته، برای خونریزی و جذب هرگونه ترشحی برای کمک به بهبود زخم هستند. پانسمان های مراقبت از زخم انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • پانسمان هیدروکلوئیدی – این نوع پانسمان از زخم عمدتاً برای آسیب‌های سوختگی، زخم‌های فشاری قابل استفاده است و زخم های وریدی
  • پانسمان های هیدروژل – پانسمان های هیدروژل برای درمان زخم های عفونی و یا زخم هایی با ترشح کم استفاده می شود.
  • پانسمان های آلژینات – آلژینات به ویژه برای التیام زخم هایی با مقدار زیاد زهکشی زخم استفاده می شود.
  • پانسمان کلاژن – کلاژن عمدتاً برای درمان زخم‌های بزرگ و زخم بستر استفاده می‌شود و مکان های پیوند.
  • پانسمان های آلژینات – آلژینات به ویژه برای التیام زخم هایی با مقدار زیادی تخلیه زخم استفاده می شود.
  • پانسمان زخم با فشار منفی – پانسمان زخم با فشار منفی شامل تکنیک پانسمان با خلاء برای تخلیه ترشح/مایع اضافی از زخم برای شبیه‌سازی جریان خون در ناحیه برای بهبود است.
  • دبریدمان – دبریدمان زخم عبارت است از برداشتن هر جسم خارجی در زخم یا برداشتن پوست مرده از زخم زمانی که پوست به طور طبیعی قادر به انجام این کار نیست.
  • کاهش برای کاهش تورم ساق پا – در این روش درمانی، بانداژی محکم در اطراف ساق پا پیچیده می‌شود تا تورم کاهش یابد و گردش خون افزایش یابد.

خدمت مراقبت و پرستاری از زخم در منزل

هر یک از ما برخی مواقع در زندگی دچار جراحت می شویم. بنابراین، پانسمان مناسب زخم و مراقبت صحیح از زخم برای بهبود سریع زخم اجتناب ناپذیر می شود.

در چنین شرایطی، کمک پرستاران مراقب برای پانسمان زخم در خانه، به یک موهبت برای تسکین سریع بدل می‌شود. شما می توانید پرستار متخصص مراقبت از زخم را برای پانسمان زخم بیابید تا از زخم شما مراقبت مناسبی را انجام دهد. بسته به نوع زخم، روند بهبودی آن متفاوت است و پرستاران آموزش دیده و مجرب ما برای پانسمان زخم در مراقبت از هر نوع زخم مهارت دارند. چه از زخم‌های فشاری، جراحات، کبودی‌ها، زخم‌های عفونی رنج می‌برید یا پس از جراحی نیاز به مراقبت از زخم در منزل دارید، پرستاران آموزش‌دیده و مراقب ما نه تنها زخم شما را به‌درستی پانسمان می‌کنند، بلکه از آن مراقبت می‌کنند تا به بهبود سریع آن کمک کنند.

علاوه بر این، با استفاده از خدمت پانسمان و مراقبت از زخم مرکز تواناگستر، پرستاران ماهر ما برای پانسمان زخم و مراقبت از زخم شما، بدون اینکه نیاز باشد شما تمام مسیر را به درمانگاه یا بیمارستان طی کنید، به شما مراجعه می کنند. پرستاران مراقبت از زخم ما زخم های بیمار را تمیز و پانسمان می کنند و مراقبت های مناسب را برای جلوگیری از خطر هر گونه عارضه ای مانند عفونت انجام می دهند. با در اولویت قرار دادن راحتی شما، هدف ما ارائه بهترین خدمات مراقبت از زخم در محل زندگی شما است. بنابراین، برای بهبود سریع زخم خود، روی پانسمان زخم ما در خانه و خدمات پرستاری مراقبت از زخم ما حساب کنید.

3 مزیت مراقبت از زخم در منزل

  1. به شما و اعضای خانواده‌تان درباره مراقبت از زخم آموزش می‌دهد:
    پرستاران برای پانسمان و مراقبت از زخم نه تنها از زخم‌های شما مراقبت می‌کنند، بلکه به شما و اعضای خانواده‌تان نیز آموزش می‌دهند که چگونه مراقبت صحیح از زخم‌های خود را جهت بهبود سریع آن انجام دهید. پرستاران متخصص و مراقب تمام دستورالعمل های مراقبتی لازم را به شما و اعضای خانواده شما برای بهبودی مناسب ارائه می دهند. نه تنها پرستاران زخم های شما را تمیز و پانسمان می کنند، بلکه پرستاران مراقب به شما عزیزان آموزش می دهند که در صورت نیاز چگونه زخم ها را تمیز و پانسمان کنید و برای جلوگیری از خطر عوارضی مانند عفونت چه مراقبت هایی انجام دهید.
  2. مراقبت از زخم در منزل باعث بهبودی می شود:
    چه از زخم های پس از جراحی رنج می برید، چه از زخم های فشاری یا جراحات، پانسمان زخم در خانه توسط پرستاران مراقب از سفر کردن شما به بیمارستان یا درمانگاه جلوگیری می کند و انرژی شما را ذخیره می کند. همانطور که زخم خود را تمیز می کنید و پانسمان جراحی را در خانه در آرامش دریافت می کنید، زخم شما تسکین مداوم و عالی پیدا می کند که باعث بهبود سریع آن می شود.
  3. مراقبت منظم از زخم در منزل از عوارض جلوگیری می کند:
    اگر زخم عمیقی دارید که برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن آن نیاز به مراقبت زیادی دارید، ممکن است به پانسمان منظم زخم نیاز داشته باشید.  پرستار مراقبت از زخم در خانه می تواند برای مراقبت صحیح از زخم شما و جلوگیری از خطر عوارض، بسیار مفید باشد. پرستار مراقبت از زخم، زخم شما را به درستی تمیز می کند و آن را به طور مناسب در خانه شما می پوشاند تا از احتمال عفونت جلوگیری کند.

پانسمان زخم

مراکزی که به موسسه ما اعتماد کردند

Translate »